Freddie

Een opera-performance in een spiegelpaleis, waarin bezoekers ondergedompeld raken in het collectief bewustzijn.

Iedereen kent Freddie Mercury. The great pretender. Een man met vele gedaantes. We kennen hem als immigrant, man, vrouw, outcast, gay, married man, diva, star…. Freddie zelf was een buitenbeentje, maar kon tegelijkertijd als geen ander een – tijdelijk – collectief maken van al zijn individuele fans. Deze ‘multizinnigheid’ inspireerde het performanceduo Boogaerdt/VanderSchoot tot het maken van een voorstelling over de spanning tussen opgaan in de groep en jezelf onderscheiden als individu.

Speciaal hiervoor ontwikkelde componist Michael Rauter een geheel nieuwe compositie geïnspireerd op Bohemian Rhapsody van Queen.

Meer dan een voorstelling is Freddie een collectieve beleving van groepsdynamiek, onderdompeling, bewegen, opgaan in de massa en weer je losmaken daarvan. Want zijn we niet allemaal, op onze eigen manier, een Freddie?

The New Bohemians

Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot vormen voor Freddie de gelegen­heidsformatie The New Bohemians samen met componist Michael Rauter, filmmakers Helena Muskens en Quirine Racké, ruimtelijk ontwerpers Wikke van Houwelingen en Marloes van der Hoek, en kostuumontwerpers Erik Bosman en Karin van der Leeuw. 

Playgrounds

Freddie is de tweede voorstelling in de serie Playgrounds waarin  Boogaerdt/VanderSchoot de rol van het lichaam en de live ontmoeting in een gedigitaliseerde en door beeldcultuur gedomineerde wereld onderzoekt.

CREDITS

door Suzan Boogaerdt Bianca van der Schoot
compositie live cello en electronica Michael Rauter
video-ontwerp Helena Muskens Quirine Racké
scenografie Wikke van Houwelingen Marloes van der Hoek
licht Wikke van Houwelingen
kostuums Erik Bosman Karin van der Leeuw
techniek John Thijssen, Arjen Klerkx, Arjen Fortuin, Andi Krijgsman, Hein van Leeuwen, Peter Leeuwenburg, Fabian Smit, Eva Arends
decor Vorm & Decor, Mario Mantel

RECENSIES

Boogaerdt en Van der Schoot voor dummies (Theaterkrant)

“De ene die velen is” (Telegraaf)

“Freddie is een knap geconstrueerde collectieve beleving” (Volkskrant)

“Ondertussen klinkt er een cellosonate van Bach, die geleidelijk overgaat in citaten uit ‘Bohemian Rhapsodie’. Componist en cellist Michael Rauter maakte deze knappe compositie.” (Trouw)

“Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot dwalen steeds verder af van het traditionele theater en zoeken nieuwe wegen. De toeschouwers vervullen de hoofdrol.” (NRC)