Susanne Kennedy

De artistieke verwantschap tussen Susanne Kennedy, Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot loopt sinds 2013 als een ‘ungoing conversation’ door zowel de werkpraktijk van Kennedy als van die van Boogaerdt/VanderSchoot. Na een wederzijdse interesse in elkaars werk maakten ze in 2013 bij Toneelgroep Oostpool in Arnhem Hideous (wo)men, (Duitse première Münchner Kammerspiele februari 2015). Daarna volgde bij de Ruhrtrienalle in 2015 de radicale bewerking van ORFEO in samenwerking met Solistenensemble Kaleidoskop. In 2017 maakten ze samen bij de Volksbühne in Berlijn de productie Women in Trouble, gevolgd door Coming Society in 2018 en Ultraworld in 2020. Vanaf januari ’22 werken ze aan een nieuwe productie onder de titel Jessica, an incarnation. Premiere 24 februari 2022, Volksbühne Berlin.

De gezamenlijke interesse en inspiratie beslaat naast de relevante inhoudelijke thema’s ook het vormonderzoek in hun werk dat zich vooral richt op de lichamelijkheid, de technische benadering van het lichaam als object. In de beiden afzonderlijke praktijken onderzoeken de makers het lichaam als ding in de ruimte, dat een politieke lading kan krijgen door de handeling maar bovenal door de stilstand. De in de mime-corporel gefundeerde zoektocht van BVDS naar het neutrale lichaam als projectiescherm voor onze (on)menselijkheid, sluit aan bij de wijze waarop Kennedy het theatrale lichaam benadert. Het gebruik van theatrale middelen, zoals bijvoorbeeld maskers en vermommingen, waarmee de-personificatie kan worden bewerkstelligd is een belangrijk onderdeel van zowel de beeldtaal van BVDS als die van Kennedy. Hun samenwerking vertrekt bij het neutrale, ge-depersonificeerde lichaam dat in hun gezamenlijke praktijk de uitvalsbasis vormt voor de wijze waarop we als mensheid in transitie zijn. Wat is de betekenis van het lichaam en met name de rol van het vrouwelijke lichaam in deze tijd? 

Coming Society
Orfeo
Ultraworld
Women in trouble